Drodzy Współpracownicy,
Nasza firma ma dwa najcenniejsze zasoby – pracowników i reputację uczciwego partnera biznesowego. Pracowaliśmy na to od początku istnienia naszej firmy i pracujemy nadal każdego dnia, dokonując codziennie wyborów. Każdy z nas, bez wyjątku, ma obowiązek ich dokonywać w zgodzie z zasadami naszej firmy, w ramach prawa i obowiązków zawodowych - dla dobra naszych klientów, naszych społeczności, w których funkcjonujemy, firmy i nas samych.
Dokonanie właściwego wyboru nie zawsze jest proste. Przepisy nie zawsze są jasne, a ich stosowanie w praktyce bywa niezwykle skomplikowane. Presja biznesu i konkurencji kusi niektórych, by skracać sobie drogę do celu. Mając to wszystko na uwadze, opracowaliśmy Politykę Antykorupcyjną Buglo Play sp. z o.o., aby każdy pracownik, współpracownik, klient i dostawca znał obowiązki i zasady, którymi kierujemy się w kwestii przeciwdziałania i walki z korupcją.
Oczekujemy, że każdy obecny i przyszły pracownik i współpracownik Buglo Play sp. z o.o. zapozna się i będzie przestrzegać zasad i standardów opisanych w niniejszym dokumencie, a w razie pytań lub wątpliwości poprosi o wskazówki. Ponadto, w zakresie dozwolonym przez prawo, oczekujemy od Was zgłaszania wszelkich zauważonych nadużyć lub podejrzewanych naruszeń. Wszyscy ponosimy odpowiedzialność za przestrzeganie Polityki Antykorupcyjnej Buglo Play sp. z o.o.
Dziękujemy.
Podpisy Zarządu
Polityka antykorupcyjna
1. Wstęp
1.1. Buglo Play sp. z o.o. (zwana dalej „Spółką”) jest zobowiązana do prowadzenia działalności w sposób etyczny. Spółka wymaga od wszystkich swoich dyrektorów, członków kadry kierowniczej i pracowników, aby zawsze postępowali uczciwie i przestrzegali wszelkich obowiązujących przepisów antykorupcyjnych we wszystkich jurysdykcjach, w których Spółka prowadzi działalność i/lub które mogą mieć wpływ na jej działalność (w tym w Izraelu, Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i Kanadzie). Zasady te obowiązują także wtedy, gdy ich przestrzeganie skutkuje brakiem pozyskiwania nowych klientów, niekorzystaniem z usług określonych osób trzecich lub partnerów czy też opóźnieniami w prowadzeniu dotychczasowej działalności.
1.2. Za wdrożenie niniejszej Polityki ponosi odpowiedzialność Spółka, jak również jej dyrektorzy, członkowie kadry kierowniczej, pracownicy i osoby powiązane; podlega ona regularnemu monitorowaniu i ocenie. Wszystkie strony, których dotyczy niniejsza Polityka, muszą zapewnić, że rozumieją jej zasady i zawsze ich w pełni przestrzegają.
2. Przekupstwo
2.1. Dyrektorom, członkom kadry kierowniczej, pracownikom i osobom powiązanym (w tym przedstawicielom i kontrahentom) Spółki nie wolno oferować, przekazywać, przyrzekać, zatwierdzać, żądać ani przyjmować łapówek ani niczego, co mogłoby być postrzegane jako łapówka, bezpośrednio ani pośrednio, na rzecz jakiejkolwiek osoby trzeciej ani od niej. Ponadto żaden dyrektor, członek kadry kierowniczej, pracownik ani osoba powiązana ze Spółką nie może pełnić swoich funkcji w sposób niewłaściwy w oczekiwaniu na jakąkolwiek łapówkę lub w konsekwencji jej przyjęcia.
2.2. Poniżej przedstawiono ważne punkty, o których należy pamiętać, aby zapewnić zgodność z tym aspektem Polityki:
a) łapówka to (a) każda korzyść lub zachęta finansowa lub inna, która jest oferowana, dostarczana, zatwierdzona, żądana lub otrzymywana jako zachęta lub nagroda przez jakąkolwiek osobę w celu niewłaściwego sprawowania obowiązków, wykonywania działań lub pełnienia innych funkcji przez tę lub inną osobę (w tym obowiązków publicznych, każdego działania związanego z działalnością Spółki lub pełnienia obowiązków służbowych przez pracownika) oraz (b) każda korzyść finansowa lub inne korzyści lub zachęty, które są oferowane, zatwierdzone, wymagane lub otrzymywane przez lub na rzecz urzędnika państwowego w celu wywarcia na niego wpływu w przypadku, gdy urzędnikowi państwowemu nie wolno ulegać ani żądać od niego ulegania wpływowi oferty, obietnicy lub prezentu w ramach pełnienia przez niego funkcji;
b) łapówka może obejmować pieniądze lub jakąkolwiek ofertę, obietnicę lub prezent mający postać czegoś wartościowego lub korzyści. Obejmuje to udzielanie informacji lub porad, lub pomocy w zawarciu transakcji handlowej. W przypadku łapówki nie istnieje wartość tak mała, by czyniła ją dozwoloną.
c) ryzyko popełnienia przestępstwa będącego przekupstwem jest szczególnie istotne w kontaktach z urzędnikami publicznymi lub organami państwowymi: np. w kontaktach z lokalnymi urzędnikami w celu uzyskania licencji lub pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej; Łapówka w tym kontekście obejmuje proponowanie lub przekazywanie takim urzędnikom jakichkolwiek korzyści finansowych lub innych w celu uzyskania przewagi (np. szybkiego zatwierdzenia wniosku o licencję).
3. Pośrednicy, partnerzy biznesowi i inne osoby powiązane
3.1. Zakaz oferowania, przekazywania, upoważniania, żądania lub przyjmowania łapówek obejmuje łapówki wręczane lub przyjmowane przez osoby powiązane świadczące usługi na rzecz (lub w imieniu) Spółki lub w inny sposób świadczące jakiekolwiek usługi na rzecz Spółki. W pewnych okolicznościach Spółka Spółki może zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej za działania takich osób powiązanych, w związku z czym nie jest możliwe uniknięcie odpowiedzialności poprzez zezwolenie osobie powiązanej (a nie dyrektorowi, członkowi kadry kierowniczej lub pracownikowi Spółki) na wręczenie lub przyjęcie łapówki.
3.2. Aby zapobiec angażowaniu się osób trzecich w przekupstwo, Spółka powinna powoływać wyłącznie takich pośredników i nawiązywać stosunki z takimi partnerami biznesowymi, którzy zawsze wykazują się uczciwością biznesową i którzy postępują w sposób etyczny, zgodny ze standardami określonymi w niniejszej Polityce oraz we wszystkich obowiązujących przepisach ustawowych i wykonawczych. Wszyscy pośrednicy powinni otrzymać kopię niniejszej Polityki i zostać poproszeni o potwierdzenie, że wyrażają zgodę na jej przestrzeganie w ramach wykonywanych przez nich działań.
3.3. Przed zawarciem jakiejkolwiek umowy lub nawiązaniem relacji biznesowych z jakimkolwiek pośrednikiem dyrektor, członek kadry kierowniczej lub pracownik odpowiedzialny za relacje z tym pośrednikiem musi przeprowadzić badanie, które uzna za konieczne przed potwierdzeniem, że udzielono zgody na zawarcie umowy lub relacji biznesowych z pośrednikiem. Poziom przeprowadzonego badania musi być współmierny do poziomu ryzyka przekupstwa i korupcji związanego z daną proponowaną relacją.
4. Prezenty i gościnność
4.1. Przekazywanie w dobrej wierze prezentów o niewielkiej wartości, okazywanie przejawów gościnności (które mogą obejmować, bez ograniczeń, posiłki, napoje, zakwaterowanie i/lub podróże) lub udział w rozrywkach są dopuszczalne pod warunkiem, że są one związane z działalnością Spółki i zgodne ze wszystkimi wytycznymi i limitami zatwierdzenia określonymi w niniejszej Polityce. Prezenty, przejawy gościnności i rozrywki nie mogą być proponowane, oferowane ani przyjmowane z zamiarem lub perspektywą wywarcia wpływu na proces podejmowania decyzji lub inne postępowanie odbiorcy.
4.2. Z zastrzeżeniem punktu 4.3., jeśli pracownik rozważa oferowanie i/lub przyjmowanie prezentów, przejawów gościnności lub uczestniczenie w rozrywkach, musi on upewnić się, że:
a) stanowią one zwykłą uprzejmość biznesową (tj. nie są wystawne ani ekstrawaganckie);
b) są z natury rzadkie;
c) są one zgodne ze wszelkimi obowiązującymi przepisami prawa, także tymi, które mogą obowiązywać wszelkich właściwych urzędników publicznych;
d) nie są one przekazywane ani otrzymywane w celu wywarcia wpływu na decyzje odbiorcy;
e) nie mogą być w żaden zasadny sposób postrzegane jako łapówka (np. nie są w gotówce);
f) nie mają postaci środków pieniężnych ani ich odpowiednika; oraz
g) zostały one zatwierdzone z wyprzedzeniem zgodnie z punktem 4.3 poniżej.
4.3. Niezależnie od wytycznych ogólnych nie wolno oferować, przekazywać ani przyjmować prezentów, wyrazów gościnności ani zaproszeń do udziału w rozrywkach o wartości powyżej 200 zł. na osobę, chyba że zostały one uprzednio zatwierdzone przez Zespół ds. Nadzoru Spółki, który będzie prowadzić rejestr wszystkich takich wniosków i zatwierdzeń oraz regularnie dokonywać ich oceny. Dla uniknięcia wątpliwości, niniejszy punkt 4.3 będzie miał zastosowanie niezależnie od tego, czy dyrektor, członek kadry kierowniczej, pracownik lub osoba powiązana wystąpi do Spółki o zwrot wydatków poniesionych na prezent, wyraz gościnności lub rozrywkę.
5. Inne kwestie objęte ograniczeniami
5.1. Płatności ułatwiające – oferowanie, dokonywanie, wypłacanie lub otrzymywanie jakichkolwiek „płatności ułatwiających” lub „korzyści majątkowych” (tj. oferowanie nieoficjalnych płatności mających na celu zachęcenie odbiorcy lub osoby trzeciej do wykonania swoich obowiązków lub roli w określony sposób, np. w celu przyspieszenia lub zapobieżenia wykonaniu rutynowego zadania, do którego są oni w inny sposób zobowiązani) jest zabronione. Wszystkie prośby o płatności ułatwiające należy zgłaszać Zespołu ds. Nadzoru, który będzie prowadzić rejestr takich zgłoszeń i ich okresową weryfikację.
5.2. Wymuszenie – wszelkie bezpośrednie lub pośrednie żądania jakiejkolwiek strony trzeciej dotyczące łapówki (w tym płatności ułatwiającej) będą odrzucane, nawet jeśli odrzucenie żądania prowadzi do zagrożenia podjęciem niekorzystnych działań. W niektórych przypadkach może dojść do sytuacji, w której dobro i bezpieczeństwo danej osoby mogą być zagrożone, jeśli nie zareaguje ona na takie propozycje. Pracownicy nie powinni nigdy narażać się na niebezpieczeństwo, lecz powinni bezzwłocznie zgłosić taką sytuację Zespołowi ds. Nadzoru radcy prawnemu Spółki, gdy będą mogli to bezpiecznie uczynić. Nie będą podejmowane żadne działania dyscyplinarne wobec żadnego dyrektora, członka kadry kierowniczej ani pracownika (ani podobne działania (np. rozwiązanie umowy) wobec osoby powiązanej), który dokona płatności w okolicznościach, w których rzeczywiście uważa, że niepodjęcie tego działania naraziłoby na niebezpieczeństwo jego samego, jego współpracowników lub członków jego rodziny.
5.3. Datki na cele polityczne – fundusze i zasoby Spółki nie mogą być wykorzystywane w celu wspierania kampanii politycznych, partii politycznych, kandydatów na stanowiska polityczne lub jakichkolwiek organizacji z nimi powiązanych z zamiarem uzyskania lub utrzymania korzyści biznesowych lub jakichkolwiek innych korzyści w prowadzeniu działalności. Zabronione jest również wykorzystywanie datków na cele charytatywne jako odpowiednika płatności na cele polityczne. Wszystkie wnioski o wszelkie inne datki na cele polityczne muszą być najpierw przesłane do zatwierdzenia przez Zespół ds. Nadzoru. Zgłoszenia takie będą odnotowywane w odpowiednim rejestrze.
5.4. Datki na cele charytatywne i sponsoring – sponsoring i/lub darowizny mogą być przekazywane wyłącznie na cele charytatywne związane z działaniami prowadzonymi w dobrej wierze oraz w przypadku, gdy działania te są zgodne z celami biznesowymi, wartościami i zasadami etycznymi Spółki, a także w przypadku, gdy może to mieć korzystny wpływ na reputację Spółki. Wszystkie wnioski o inne datki na cele charytatywne i sponsoring muszą być najpierw przesłane do zatwierdzenia przez Zespół ds. Nadzoru. Zgłoszenia takie będą odnotowywane w odpowiednim rejestrze.
5.5. Zatrudnienie, stanowiska kontraktowe, staże i praktyki zawodowe (z wyłączeniem urzędników publicznych) – żaden dyrektor, członek kadry kierowniczej, pracownik ani osoba stowarzyszona nie może oferować ani zgadzać się na oferowanie zatrudnienia, stanowiska kontraktowego, stażu ani innych praktyk zawodowych jakiejkolwiek osobie, jeśli takie działanie mogłoby być postrzegane jako łapówka lub jako w inny sposób niewłaściwe, lub z zamiarem uzyskania lub utrzymania korzyści biznesowych lub jakichkolwiek innych korzyści w prowadzeniu działalności.
5.6. Zatrudnienie, stanowiska kontraktowe, staże i praktyki zawodowe łącznie z urzędnikami publicznymi – żaden dyrektor, członek kadry kierowniczej, pracownik ani osoba powiązana nie może oferować ani wyrażać zgody na zatrudnienie, stanowisko kontraktowe, staż ani inne praktyki zawodowe urzędnika publicznego lub osoby, o której wie, że jest powiązana z urzędnikiem publicznym.
5.7. Dokładność ksiąg i zapisów – wszyscy dyrektorzy, członkowie kadry kierowniczej, pracownicy mają obowiązek zapewnić, aby wszystkie księgi, rejestry i rachunki były regularnie aktualizowane i prowadzone w sposób wystarczająco szczegółowy, dokładnie i rzetelnie odzwierciedlając wszystkie transakcje i operacje dotyczące aktywów Spółki. Pełna dokumentacja wszelkich transakcji lub płatności, na które może mieć wpływ niniejsza Polityka, powinna być przechowywana przez sześć lat.
5.8. Szkolenia – wszyscy dyrektorzy, członkowie kadry kierowniczej i pracownicy Spółki (zarówno stali, jak i tymczasowi) powinni przechodzić regularne i odpowiednie szkolenia w zakresie niniejszej Polityki oraz powiązanych polityk i procedur, a wszyscy nowo zatrudnieni dyrektorzy, członkowie kadry kierowniczej i pracownicy przejdą takie szkolenie w ramach procesu wprowadzania. Zakres i charakter takiego szkolenia będzie określany w odniesieniu do danej jednostki organizacyjnej i będzie odzwierciedlać ryzyko, na jakie narażony jest pracownik na swoim stanowisku.
6. Obowiązek i procedura zgłaszania wątpliwości związanych z uczciwością
6.1. Wszyscy dyrektorzy, członkowie kadry kierowniczej, pracownicy i osoby powiązane, którzy podejrzewają, że możliwe jest lub istnieje realne zagrożenie naruszenia prawa lub niniejszej Polityki, lub którzy powzięli wiadomość o podejrzanym, ryzykownym lub korupcyjnym zachowaniu jakiejkolwiek osoby, są zobowiązani do niezwłocznego zgłoszenia swoich podejrzeń bezpośredniemu przełożonemu lub, jeżeli obawa lub skarga dotyczy tej osoby, Zespołowi ds. Nadzoru. Wszelkie tego typu obawy lub skargi należy rozpatrywać zgodnie z polityką Spółki dotyczącą zgłaszania nieprawidłowości.
7. Naruszenie
7.1. Naruszenie przepisów przeciwko łapówkarstwu i antykorupcyjnych może skutkować nałożeniem na osoby fizyczne, Spółkę lub jej podmiot zarządzający albo inne Spółki kar i grzywien cywilnych i/lub karnych. Osoby fizyczne mogą również podlegać karze pozbawienia wolności za przestępstwa łapówkarskie i korupcyjne.
7.2. Spółka uznaje naruszenie niniejszej Polityki za poważne uchybienie obowiązków umownych. Wszelkie naruszenia będą skutkowały podjęciem działań dyscyplinarnych, w odpowiednich okolicznościach, łącznie z rozwiązaniem stosunku pracy. Stosunek biznesowy z osobami niebędącymi członkami kadry kierowniczej lub pracownikami Spółki, którzy naruszają zasady niniejszej Polityki, może również zostać rozwiązany.
7.3. W związku z tym Spółka, jej dyrektorzy, członkowie kadry kierowniczej i pracownicy muszą zapewnić, że zapoznali się z treścią niniejszej Polityki i zawsze przestrzegają jej zasad. W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących wymogów lub zakresu niniejszej Polityki prosimy o kontakt z Zespołem ds. Nadzoru.
8. Osoba odpowiedzialna za Politykę Antykorupcyjną
8.1 Polityka Antykorupcyjna powinna być stosowana przez wszystkich pracowników, współpracowników, kontrahentów i inne osoby trzecie współpracujące z Buglo Play sp. z o.o. na jakiejkolwiek podstawie. Podmiotem odpowiedzialnym za nadzór formalny nad Polityką Antykorupcyjną, a w tym za weryfikację jej aktualności, dostępności w organizacji oraz wyjaśnienie związanych z nią wątpliwości oraz organizowanie szkoleń jest Zespół ds. Nadzoru.
Zatwierdzono do stosowania dnia 1 grudnia 2022 r.
Podpisy Zarządu / Zespołu ds. Nadzoru
Dokumenty do pobrania
- Formularz zgłoszenia nieprawidłowości